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Narak Chaudas 2nd Day of Diwali

 

Narak Chaudas or Chhoti Diwali-Diwali Eve
नरक चौदस - छोटी दिवाली

The Second Day is called Narak-Chaturdashi or more popularly as Chhoti Diwali which falls on the 14th day of the month of Kartik. This festival is observed to commemorate the victory of Lord Krishna over the demon king, Narkasur. This day is also celebrated as the birthday of Hanumanji or Hanuman jayanti. Also, on this day Hanumanji reached Ayodhya to deliver the long-awaited message of Lord Rama's return. Just like diwali people light diyas on chhoti diwali to fill their homes with light, worship Goddess Laxmi and offer prayers to her and they also burst firecrackers but all these things are not as grand as they are on the day of main diwali .

दूसरे दिन को नरक-चतुर्दशी कहा जाता है या छोटी दिवाली के रूप में अधिक लोकप्रिय है जो कार्तिक महीने के 14 वें दिन आती है।  यह त्योहार राक्षस राजा नरकासुर पर भगवान कृष्ण की जीत के उपलक्ष्य में मनाया जाता है।  इस दिन को हनुमानजी या हनुमान जयंती के जन्मदिन के रूप में भी मनाया जाता है।  साथ ही इस दिन भगवान राम की वापसी का बहुप्रतीक्षित संदेश देने के लिए हनुमानजी अयोध्या पहुंचे थे।  जैसे दीवाली के लोग छोटी दिवाली पर अपने घरों को रोशनी से भरने के लिए दीये जलाते हैं, देवी लक्ष्मी की पूजा करते हैं और उनकी पूजा करते हैं और वे पटाखे भी फोड़ते हैं लेकिन ये सभी चीजें उतनी भव्य नहीं हैं जितनी मुख्य दिवाली के दिन होती हैं।

The Story of Narakasur:

The story goes that the demon king Narakasur ruler of Pragjyotishpur (Province to the South of Nepal) after defeating Lord Indra had snatched away the magnificent earrings of Aditi, the Mother of Goddess and imprisoned sixteen thousand daughters of the gods and saints in his harem. On the day previous to Narakchaturdashi, Lord Krishna killed the demon and liberated the imprisoned damsels and also recovered those precious earrings of Aditi. His destruction made all happy and the women in particular saw his end as a moral victory for them


.कहानी यह है कि प्रागज्योतिषपुर (नेपाल के दक्षिण में प्रांत) के राक्षस राजा नरकासुर शासक ने भगवान इंद्र को हराकर देवी की माता अदिति की शानदार बालियां छीन लीं और देवताओं और संतों की सोलह हजार बेटियों को अपने हरम में कैद कर लिया।  नरक चतुर्दशी के एक दिन पहले, भगवान कृष्ण ने राक्षस को मार डाला और कैद की गई युवतियों को मुक्त कर दिया और अदिति के उन कीमती झुमके भी बरामद कर लिए।  उनके विनाश ने सभी को खुश कर दिया और महिलाओं ने विशेष रूप से उनके अंत को उनके लिए एक नैतिक जीत के रूप में देखा।

The Story of King Bali:

With his valour Bali conquered every bit of space, thus he became the most powerful king on earth. In his kingdom, justice was mere word, truth had no place and happiness was a dream. His form of charity was an occasion for pomp and show and those who went to seek Alms from the king Bali suffered the indignity of insults and humiliation. In fact, he felt that the vast wealth will remain and the pittance he handed out now and again could not affect even an iota of his asset. His false beliefs, arrogance and misrule ended when the Lord disguised as beggar and humble proved to Bali that his concepts were totally wrong and even his vast wealth could disappear in seconds. King Bali asked the dwarf beggar to ask for anything in his kingdom and with three steps even his crown vanished. With his first step Lord Vishnu covered the entire heaven and with the second step the earth and asked Bali where to keep his third step. Bali offered his head and became spiritually enlightened. Thus, this festival has a far deeper significance than a mere exhibition of gaiety and splendor. The Narak chaturdashi day therefore is dedicated to lights and prayers heralding a future full of joy and the elimination of greed.

अपनी वीरता से बाली ने अंतरिक्ष के हर हिस्से पर विजय प्राप्त की, इस प्रकार वह पृथ्वी पर सबसे शक्तिशाली राजा बन गया।  उनके राज्य में न्याय केवल शब्द था, सत्य का कोई स्थान नहीं था और सुख एक सपना था।  उनका दान का रूप धूमधाम और दिखावे का अवसर था और जो लोग राजा बलि से भिक्षा मांगने जाते थे उन्हें अपमान और अपमान का अपमान सहना पड़ता था।  वास्तव में, उसने महसूस किया कि विशाल धन रहेगा और वह बार-बार जो दान देता है वह उसकी संपत्ति के एक अंश को भी प्रभावित नहीं कर सकता है।  उनके झूठे विश्वास, अहंकार और कुशासन का अंत तब हुआ जब भगवान ने एक भिखारी और विनम्र के रूप में बाली को साबित कर दिया कि उनकी अवधारणाएं पूरी तरह से गलत थीं और यहां तक ​​​​कि उनकी विशाल संपत्ति भी सेकंडों में गायब हो सकती है।  राजा बलि ने बौने भिखारी से अपने राज्य में कुछ भी माँगने को कहा और तीन चरणों में उसका मुकुट भी गायब हो गया।  अपने पहले कदम से भगवान विष्णु ने पूरे स्वर्ग को और दूसरे चरण से पृथ्वी को ढक लिया और बाली से पूछा कि वह अपना तीसरा कदम कहां रखे।  बाली ने अपना सिर अर्पित किया और आध्यात्मिक रूप से प्रबुद्ध हो गए।  ऐसे में यह फीस…

Celebrations:

In South-India, people wake up before sunrise prepare a paste by mixing Kumkum in oil, which is called 'Ubtan', on their foreheads and then take bath. The breaking of the fruit represents the head of the demon King, Narakasur and the kumkum-oil paste symbolizes the blood that Lord Krishna smeared His forehead with.

In Maharashtra also, traditional early baths with oil and "Uptan" (paste) of gram flour and fragrant powders are a must. All through the ritual of baths, deafening sounds of crackers and fireworks are there in order that the children enjoy bathing. Afterward steamed vermicelli with milk and sugar or puffed rice with curd is served.

"In Bengal and east India, this day is called Kali Chaudas and celebrated as the birthday of Ma Kali. In Bengal Kali Ma's murti's are set up in pandals and Kali puja is performed on this day." (contributed by R G Thakore).


समारोह:

 दक्षिण भारत में लोग सूर्योदय से पहले उठते हैं और अपने माथे पर कुमकुम, जिसे 'उबटन' कहते हैं, में मिलाकर लेप तैयार करते हैं और फिर स्नान करते हैं।  फल का टूटना राक्षस राजा, नरकासुर के सिर का प्रतिनिधित्व करता है और कुमकुम-तेल का पेस्ट उस रक्त का प्रतीक है जिसे भगवान कृष्ण ने अपने माथे पर लगाया था।


 महाराष्ट्र में भी, तेल के साथ पारंपरिक प्रारंभिक स्नान और बेसन और सुगंधित पाउडर के "उपतान" (पेस्ट) बहुत जरूरी हैं।  स्नान की रस्म के दौरान पूरे दिन पटाखों और आतिशबाजी की आवाजें सुनाई देती हैं ताकि बच्चे स्नान का आनंद उठा सकें।  बाद में दूध और चीनी के साथ उबली हुई सेंवई या दही के साथ मुरमुरे परोसे जाते हैं।


 "बंगाल और पूर्वी भारत में, इस दिन को काली चौदस कहा जाता है और माँ काली के जन्मदिन के रूप में मनाया जाता है। बंगाल में काली माँ की मूर्तियाँ पंडालों में स्थापित की जाती हैं और इस दिन काली पूजा की जाती है।"  (आर जी ठाकोर द्वारा योगदान दिया गया)।

Narak Chaudas 2nd Day of Diwali Narak Chaudas 2nd Day of Diwali Reviewed by PARAM SHIVAM on October 21, 2022 Rating: 5

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